|
||||||||
|
||||||||
A BME Fizika Intézet a mérnöki
hallgatók fizika oktatásában jelentős szemléletváltást kíván
bevezetni. A Fizika oktatás komoly problémája – mind
középiskolai, mind egyetemi szinten – hogy az átadott ismeretek
„absztrakt elméletek” szintjén maradnak, és a hallgatókban nem
kapcsolódnak össze a fizikából tanult elvek a mindennapi életben
tapasztalt jelenségekkel. Az alkotó mérnöki munka fontos
részét képezi a természettudományos ismeretek kreatív
alkalmazása, amit jól szemléltet az elmúlt évszázadban elért
hihetetlen műszaki és informatikai fejlődés. Számtalan – ma már
hétköznapinak számító – eszközt sorolhatnánk fel, melyeket
modern fizikai alapkutatásokból kiinduló komoly mérnöki
fejlesztéseknek köszönhetünk. Ezek alapján a képzésben nagy
hangsúlyt kívánunk fektetni a fizika elveinek alkalmazására,
mind a „hétköznapi jelenségek” megértése, mind a modern
elektronikai/informatikai eszközök működési elveinek megismerése
terén.
A kitűzött cél az, hogy a mérnök hallgatók megismerkedjenek
azoknak az igen bonyolult technikai eszközöknek a fizikai
működési elveivel, amelyekkel a pályájuk során szükségképpen
találkozni fognak. Ennek érdekében mind a klasszikus mind a
modern fizika témaköreit bemutató elearning portál készült. A
tananyag hagyományos fizika jegyzetek (pl. „Hudson-Nelson”, „Budó”,
„Physics 2000”) törzsanyagának tudásbázisát és jórészt csak az
interneten elérhető (pl. angol nyelvű Wikipedia) korszerű
alkalmazásokhoz kapcsolódó információkat ötvözi egy koherens
e-learning anyag formájában, melyhez mintegy száz saját
készítésű nagyfelbontású kísérleti videó készül. Az anyag számos
hivatkozást tartalmaz: a belső linkek a jegyzeten belüli
kapcsolódó anyagrészek között egyszerű tájékozódást
biztosítanak, a külső linkek pedig aktuális tudományos hírekre
és más, a témához kapcsolódó érdekességekre mutatva (pl. érdekes
Wikipedia oldalak, Nobel előadások, stb.) hasznos
kiegészítésként szolgálnak. Jellegénél fogva a jegyzet közel áll
a fiatal generáció internetes „információ szerzési
kultúrájához”, így reményeink szerint alkalmas lesz az
érdeklődés felkeltésére, és ezáltal az ismeretek magas szintű
átadására